1869

Grunnlegger

Henry John Heinz begynte å tilberede og pakke mat allerede i 1869. Han begynte med syltet pepperrot, som han solgte i gjennomsiktige glasskrukker slik at kundene tydelig skulle kunne se kvaliteten på produktet.

Henry J Heinz
Top

1876

Den aller første ketchupen

Ketchup ble lansert for første gang av Heinz i 1876. Ved å bruke modne, smaksterke tomater og øke mengden eddik kunne Henry fremstille en helt naturlig, sunn og betydelig mer velsmakende ketchup. Det er hovedsakelig denne opprinnelige oppskriften vi bruker den dag i dag.

Den aller første ketchupen
Top

1886

Veien ut i verden

Den første kunden i Europa var et stort varehus i London, Fortnum & Mason, som var så imponert av Heinz' produkter at de umiddelbart kjøpte opp alt han hadde å tilby.

Veien ut i verden
Top

1892

”57 Varieties”

H.J. Heinz ble inspirert av en annonse som markedsførte 21 ulike typer sko, og han bestemte seg for å gjøre det samme med sine egne produkter. Selv om han produserte atskillig flere produkter valgte han tallet 57, siden det var han og ektefellens lykketall.

”57 Varieties”
Top

1893

Heinz' lille sylteagurk

For å skape oppmerksomhet på verdensutstillingen i Chicago delte Heinz ut en liten suvenir til alle de besøkende: en liten nål formet som en sylteagurk. Den har senere blit kalt reklamehistoriens mest kjente – og effektive – gaveartikkel.

Heinz' lille sylteagurk
Top

1900

En utopi for arbeidere

Heinz investerte tidlig i godt arbeidsmiljø. For eksempel fikk alle medarbeiderne hos Heinz tilgang til garderober med private skap, varmt og kaldt rennende vann samt gratis helsetjeneste og tannpleie. Og dessuten manikyr en gang i uken!

En utopi for arbeidere
Top

1906

The Pure Food Act – loven om trygg mat

H. J. Heinz kjempet hele livet for å bedre de generelle forholdene i samfunnet. Han var fast overbevist om at ”råvarer av god kvalitet, som er riktig og trygt tilberedt, med god smak, god emballasje og ærlig markedsføring, vil selge seg selv”.

The Pure Food Act – loven om trygg mat
Top

1941

Stadig nye produkter

De som tror at Heinz handler bare om ketchup, de tar feil! I løpet av hele 1900-tallet kom det stadig til flere nye produkter i Heinz' vareutvalg. Nå herjet en verdenskrig, og Heinz' nye bønner ble raskt en ny salgssuksess.

Stadig nye produkter
Top

1948

Klassisk design

I 1948 ble den nye flasken lansert – den vi kjenner i dag. Sammenlignet med designen fra 1890 beholdt den grunnformen, men noen av detaljene var forandret.

Klassisk design
Top

1983

Brukervennlig design

Mange forbrukere vil ha sin ”ekte vare” i den klassiske Heinz-flasken, mens andre ønsker seg en mer brukervennlig og praktisk flaske. I 1983 lanserte vi derfor en flaske av myk plast, rett og slett for å få ketchupen raskere ut av flasken.

Topdown Brukervennlig design
Top

2011

Heinz' First Harvest

I 2011 utviklet Heinz en såkalt limited edition-ketchup av sesongens aller første solmodne tomater. Tomatene dyrkes av kun Heinz' egne frø, og de høstes, tilberedes og has på flaske i løpet av bare 48 timer.

Heinz' First Harvest
Top

I dag

Heinz på Facebook

 

Top

Hva synes du? Om Heinz' historie?

Vårt nettsted bruker cookies (informasjonskapsler). Hvis du fortsetter å bruke vårt nettsted forutsetter vi at du gir oss tillatelse til å bruke cookies på denne måten. Klikk her for å finne ut hva slags cookies vi bruker og til hvilke formål. Mer info