Vår historie

1869

Grunnlegger

Henry John Heinz begynte å fremstille og emballere mat alt i 1869. Han begynte med innlagt pepperrot, som han solgte i gjennomsiktige glasskrukker slik at kjøperne tydelig skulle se kvaliteten på produktet.

1876

Den aller første ketchupen

Ketchup ble lansert for første gang av Heinz i 1876. Gjennom å bruke modne, smaksrike tomater og øke mengden av eddik, fikk Henry fram en helt naturlig, sunn og betydelig mer velsmakende ketchup. Det er i all hovedsak denne opprinnelige oppskriften vi bruker den dag i dag.

 

1886

Veien ut i verden

Den første kunden i Europa var et stort varehus i London, Fortnum & Mason, som var så imponert over Heinz’ produkter at de umiddelbart kjøpte opp alt han hadde å tilby.

1892

«57 Varieties»

Inspirert av en annonse som reklamerte for 21 ulike typer sko, bestemte H J Heinz seg for å gjøre det samme med sine egne produkter. Selv om han alt produserte betydelig flere produkter, valgte han tallet 57, siden det var hans og konas lykketall.

 

1893

Heinz’ lille sylteagurk

For å få oppmerksomhet på Chicago World Fair delte Heinz ut et lite minne til alle besøkende: jakkenålen «the pickle pin». Den har siden blitt kalt reklamehistoriens mest kjente – og effektive – gaveartikkel.

 

1900

En utopi for arbeidere

Heinz investerte tidlig i et trivelig arbeidsmiljø. 
Alt Heinz-personale fikk blant annet tilgang til omkledningsrom med private skap, kaldt og varmt rennende vann samt gratis helse- og tannlegetjenester. Og manikyr en gang i uken!

1906

The Pure Food Act

H J Heinz kjempet hele sitt liv for generelle forbedringer i samfunnet. Han var helt overbevist om at «råvarer av god kvalitet som er riktig og sikkert tilberedt, smaker godt, er godt emballert og markedsført på en ærlig måte, kommer til å selge seg selv».

1941

Stadig nye produkter

Den som tror at Heinz bare er ketchup, må tro om igjen! I løpet av 1900-tallet ble nye produkter hele tiden lagt til Heinz’ sortiment. Under verdenskrigen ble Heinz’ nye bønner raskt en ny salgssuksess.

1948

En klassisk design

I 1948 ble den nye flaskedesignen introdusert. Den brukes den dag i dag. Sammenlignet med designen fra 1890 beholdt den grunnformen, men enkelte detaljer var forandret.

1983

Brukervennlig design

Mange konsumenter vil ha «ekte varer» i den klassiske flasken, mens andre kanskje heller vil ha en mer brukervennlig og praktisk flaske. I 1983 lanserte vi derfor squeeze-flasken vår av myk plast, der ketchupen kommer raskere ut av flasken.

2011

Heinz first harvest

Heinz fremstiller en ketchup i begrenset utgave med sesongens aller første solmodne tomater. Tomatene er dyrket av 100 % egne Heinz-frø og høstes, tilberedes og tappes på flasker i løpet av bare 48 timer.